Kajakroning

Roklubben Skjold har en aktiv kajakafdeling, hvor vi ror både hav- og turkajak. Flere af vores medlemmer ror både kajak og inrigger. Vi lægger meget vægt på det sociale fællesskab, uanset hvad vi ror i, og har fast fællesroning hver tirsdag i rosæsonen.

Klubbens daglige rofarvand strækker sig fra Kalkbrænderihavnen i syd til Strandmøllen i nord, fra Øresundskysten mod vest til Nordhavnstippen i Øst. Du må generelt ro frit indenfor dette område, men der gælder dog enkelte begrænsninger i ydersæsonen. Vi ror mellem standerhejsning primo april og standerstrygningen ultimo oktober, men erfarne roere har også mulighed for at ro kajak om vinteren, hvis de lever op til klubbens vinterkrav.

Forudsætningen for at ro kajak i Skjold er, at du har dokumenterede færdigheder svarende til minimum European Paddle Pass niveau 2 (IPP 2 standarderne) i hav- eller turkajak.

Hvis du er ny kajakroer, kan du gennemgå et af de kajakkurser, som klubben gennemfører hvert år. I forbindelse med dette kursus skal du afslutningsvis demonstrere, at du kan dine makker- og egenredninger. Herefter skal du samlet ro 100 kilometer, hvorefter du er frigivet. Når du er frigivet, må du ro alene, hvis du har lyst, indtil da skal du ro sammen med en anden, men to ikke frigivne kajakroere må gerne ro sammen.

Hvis du kommer fra en anden kajakklub, eller på anden måde har erhvervet dit IPP 2 bevis, har du tilsvarende mulighed for ro kajak i Skjold. Det kræver dog, at du demonstrerer dine makker- og egenredninger med tilfredsstillende resultat overfor klubben, hvorefter du er frigivet uden yderligere krav.

Skjold er en meget social klub, og vi arrangere flere fester årligt, eksempelvis ved standerhejsning om foråret, ved killingedåben af de nye roere i august samt ved standerstrygningen i efteråret. Det er i øvrigt kajakroerne, der arrangerer standerhejsningsfesten, og som ny roer (killing) er man med til at arrangere killingefesten.

Du har derudover mulighed for at tage en tørn i Brasserie Skjold, hvor klubbens medlemmer laver dejlig mad til vores fællesroninger. Ofte tænder vi op i grillen, så roerne kan grille medbragt med efter at have været på vandet.

turkajak-a443x300

Klubben har et omfattende vinterprogram med træningsaktiviteter, så du har gode muligheder for at holde formen ved lige frem til rosæsonen starter igen. Der er generelt mange muligheder for selv at være med til at præge klublivet, så det er i høj grad op til dig selv, hvad du får ud af dit medlemskab. Er du nysgerrig eller vil se klubbens faciliteter, så kig forbi en tirsdag omkring kl 16-17, så viser vi, hvad vi har.

Kurser som udbydes i Skjold:

IPP2- kursus: Frigivelsesniveau (tur- og havkajak)

16 timers kursus. Kræver medlemskab af Roklubben Skjold. Pris 1800 kr + kontingent. En nøglebrik til klubhuset koster 200 kr. Udstyr stilles til rådighed, vådsko skal dog oftest købes selv. Der udstedes kursusbevis gennem DkkF. Kursusbeviset udstedes når man har bestået kurset samt roet 100 km.

Der er fællesroning tirsdag og torsdag og der vil løbende blive afholdt tekniktræning for alle.

Vi afholder træninger i løbet af sæsonen for vores medlemmer.

Skriv til kajakchef@roklubbenskjold.dk, hvis du er interesseret i at komme på vandet i en kajak i Roklubben Skjold.