Inriggerroning

En inriggerbåd er den bådtype, som roklubberne benytter til motionsture, langture, langdistancekaproning og til at tage på roferie i. Bådene kan enten være til to roere og en styrmand kaldet en toer, eller 4 personer og en styrmand kaldet en firer.

Forskellen til en outriggerbåd som fortrinsvis bruges til kaproning er, at på en innrigger sidder åregaflen (svirvlen) monteret på selve bådens skrog. Det gør den ikke på en outrigger.

Turbådenes skrog er bredt og stabilt og man kan medbringe bagage til fx en uges roferie. Bådene er meget sødygtige og stabile og er nu om dage fremstillet i kulfiber eller glasfiber. Klubben råder over en del ældre men tætte både bygget i træ. Der er mulighed for at bytte pladser i en inriggerbåd under en rotur. Årerne er i dag fremstillet i kulfiber og er lette men stærke med et træhåndtag.

På en rotur er der altid en ”kaptajn” som har kommandoen og ansvaret for mandskab og båd. Det betyder ikke at det er den person der styre hele tiden, som regel bytter man plads i båden undervejs hvis der er mulighed for det – det er styrmandens vurdering.

En motionstur på et par timer eller tre, kan gå fra klubbens hus i Svanemøllehavnen til Charlottenlund, Skovshoved havn, statuen af Knud Rasmussen, Tårbæk Havn eller længere afhængig af, hvor rutineret mandskabet er, og om man ror i en to- eller fireåres båd. Turen kan også gå ind i Københavns Havn, men her er der en del restriktioner, så det sker ikke så tit. I den sidste ende er det vejr og vind der bestemmer hvor og hvor langt man kan / vil ro.

Frigg er en 4-årers glasfiber-inrigger.

Erik Glud er en 2-åres træ-inrigger.